Arbetspassen i krogmiljö kan vara både krävande och svåra att styra upp. God planering och organisering behövs. Därför har Profit Management samlat tre tips om hur du effektiviserar arbetet på restaurang och hotell!
1. Lägg energi på det viktigaste
Står du inför att ta det stora klivet som är att ombilda och effektivisera arbetsprocesserna kan den goda välviljan ibland gå lite överstyr. Det är lätt hänt att man ser flera smådetaljer i samtliga arbetsprocesser som skulle kunna göras lite bättre, snabbare eller annorlunda. Men detta kan inte bara leda till ett negativt fokus utan även till att ni faktiskt lägger ned energi i onödan. Därför är det första du bör göra för att effektivisera arbetet att sätta dig ned tillsammans med kollegor, styrelsemedlemmar eller själva och identifiera vilka processer som faktiskt bidrar till att ni kommer närmare affärsmålet. Sedan ska ni fokusera på att optimera enbart dessa.
2. Måla upp tydliga ansvarsområden
Det låter kanske banalt, men att distribuera yrkesroller med tydliga avgränsningar för just den rollens ansvarsområde kan vara avgörande för en arbetsplats. Flytande ansvarsutrymmen kan leda till att dina anställda upplever att deras kompetens inte får komma till användning ordentligt, vilket i sin tur kan bidra till konflikter och stress. Därför bör alla anställda få en fullgod jobbeskrivning och uppmuntras för sina säregna egenskaper.
3. Effektivisera försäljningen = Minimera svinnet
Det går att effektivisera det måldrivande arbetet på flera plan, varav ett av de viktigaste är försäljningen. Det går även att göra på ett stort antal sätt. Ett av de bästa sätten för både miljön och bokföringen är faktiskt att minimera svinnet. Alla råvaror som inte används eller slängs efter att de tillagats, mat som dryck, hade ju egentligen inte behövt gå till spillo. Dessutom är det även ett slags svinn att förlora kunder på grund av ett dåligt bemötande, bristande kassahantering eller en alltför lång väntetid. Lyckligtvis går alla dessa punkter att förbättra avsevärt – utan någon större ansträngning från dig eller din arbetsstyrka.
Effektivisera arbetet med Profit Management
Vi på Profit Management erbjuder flera tjänster som ser till att din restaurang eller ditt hotell maximerar chansen att gå med vinst. Bevinco, Measuring Cup och Bevchek är alla tre tjänster som hjälper dig att motverka svinn, överfyllning eller ett för stort inköp av råvaror som kan klassas som mat eller dryck. Vill du utvärdera kundens totalupplevelse utan att tvinga denna till att fylla i någon tråkig enkät är Profit k-control något för dig, eftersom denna tjänst skickar professionella konsulter på oanmälda besök för att objektivt utvärdera just den del av verksamheten du vill undersöka. Kontakta oss för att ta red på hur vi kan hjälpa din krogverksamhet.